У створенні компанії беруть участь кілька акторів. Головним із них залишається Центр сприяння інвестиціям у Кот-д'Івуар (Centre de Promotion des investissements en Côte d'Ivoire, CEPICI), в якому розміщується єдиний пункт інвестицій для спрощення формальностей щодо створення компанії. Метою CEPICI є сприяння національним та іноземним приватним інвестиціям шляхом стимулювання, заохочення та підтримки. CEPICI опікується подальшим виконанням деяких додаткових податкових та соціальних формальностей з метою заохочення приватних ініціатив.
11 кроків:
1 Нотаріально завірена декларація про страхування та оплату (Déclaration notariée de souscription et de versement DNSV)
Список документів, що надаються, включає депозитний чек, виданий банком, список абонентів, суму виплачених кожним та форми підписки у двох примірниках. Нотаріус, який є адміністратором одержувача та єдиним державним службовцем, уповноваженим видавати DNSV, також встановлює розмір плати за його виконання.
2 Реєстрація статуту та нотаріально завірена декларація про підписку та оплату
Повинна бути зроблена протягом одного місяця з дати, зазначеної в статуті відділу реєстрації та штампів, що знаходиться за адресою: la Cité administrative, tour E 3ème étage. Для цього промоутери повинні надати вісім оригінальних примірників статуту, підписаних та парафірованих. Що стосується акціонерних товариств, вони повинні пред'явити 8 примірників протоколу установчих зборів та протоколу ради директорів. Надавши всі ці документи, ініціатори мають право отримати шість оригіналів примірників зареєстрованого статуту. Вартість послуги багатогранна. По-перше, на кожному аркуші кожної копії має бути проставлена марка вартістю 500 франків КФА. Потім потрібно сплатити реєстраційний збір. Він розраховується як відсоток від статутного капіталу. Компанії, капітал яких коливається від 3 до 5 млрд. франків КФА, повинні сплатити 0,3% капіталу, тоді як компанії з понад 5 млрд. франків КФА повинні сплатити 0,1% з цієї суми. Одноразова сума в розмірі 18 000 франків КФА надається компаніям з капіталом менше 3 млн КФА. Слід зазначити, що ця декларація дозволяє здійснювати моніторинг податку на прибуток від дебіторської заборгованості (impôt sur le revenu des créances, IRC) та податку на прибуток від цінних паперів (impôt sur le revenu des valeurs mobilières, IRVM).
3- Подання статутів до судового реєстру
Як випливає з назви, це робиться в Секретаріаті Трибуналу Абіджана, який знаходиться в підвалі будівлі суду на Plateau à Abidjan.. Перелік документів, що надаються, по суті складається з 2 примірників статутів, зареєстрованих раніше. Ця послуга коштує 5000 франків КФА для промоутерів, які натомість отримують депозит.
4-Реєстрація в реєстрі кредитів торгівлі та особистого майна
Як і попередній крок, це робиться в реєстрі Господарського суду Абіджана або суду штаб-квартири компанії, і в кінцевому підсумку ви можете отримати 2 бланки із зазначенням дати та реєстраційного номера в реєстрі торгівлі. Документи, які слід надати, включають 5 реєстраційних форм, доступних в одному пункті для інвестування. Набір з 5 бланків коштує 1000 франків КФА, до яких необхідно додати реєстраційні внески в реєстрі, які оцінюються в 10 000 франків КФА.
5- Публікація повідомлення про створення та реєстрацію в реєстрі торгівлі та особистого майна
Публікація повинна відбутися протягом 15 днів або в офіційному журналі, або в журналі, уповноваженому публікувати юридичні оголошення.
6- Легалізація повідомлення
За цей крок відповідають мерії. Для виконання цього завдання їм потрібні 3 примірники журналу публікацій повідомлення, на яке посилається видавництво Fraternité Matin, за ціною 600 франків КФА. Вам потрібна фіскальна марка за 500 франків КФА для кожної копії. В кінці процесу підприємці отримують три легалізовані примірники журналу публікації повідомлення.
7- Податкова декларація про існування
Як випливає з назви, податкова декларація про існування є відповідальністю Генерального управління податків (Direction Générale des Impôts, DGI) або компетентного податкового центру. Великі компанії направляються в дирекцію великих підприємств, розташовану у вежі Е, 12-й поверх. Форма податкової декларації, яку потрібно заповнити, слід отримати у цих службах. Послуга виставляється за рахунок податків у розмірі 2000 франків КФА для компаній та 1000 франків КФА для фізичних осіб, що призводить до присвоєння номера рахунку платника податків за дублікатом податкової декларації про існування, що передається компанії-розробнику.
8- Реєстрація зовнішньої торгівлі
Метою цього процесу є надання підприємцю коду імпортера та податкового коду (що поновлюється щороку). Для цього він повинен надати інформаційний аркуш, який збирається у CEPICI або Міністерстві торгівлі, аркуш реєстрації в торгівельному реєстрі, довідку про податкову декларацію, форму податкової декларації, довідку про ліцензію на підприємництво, довідку про фіскальну регулярність та ксерокопію документа, що посвідчує особу керівника. Надання послуги становить 10 000 франків КФА. Але слід зазначити, що цей крок стосується особливо компаній, діяльність яких здійснюється в імпорті та/або експорті.
9 - Реєстрація компанії у Національному фонді соціального забезпечення (Сaisse nationale de prévoyance sociale, CNPS)
Реєстрація у Національному фонді соціального забезпечення (CNPS), яка також є безкоштовною, дозволяє присвоїти реєстраційний номер роботодавцю. Щоб скористатися цією послугою, останній повинен заповнити форму реєстрації роботодавця, яку потрібно отримати в одному з відділень фонду, що відправляється по країні, а також заповнити в комерційному реєстрі.
10- Декларація персоналу
Ця декларація, яка також є безкоштовною та подається до CNPS та інспекцію праці, стосується як громадян, так і негромадян, за винятком дипломатів та представників міжнародних організацій. Підприємець повинен попросити кожного працівника заповнити реєстраційну форму, надати йому фотографію, що посвідчує особу, та копію витягу з документа цивільного стану або документа, що посвідчує особу. Йому видадуть картку соціального страхування з номером працівника.
11- Приплив та відтік капіталу
Цей останній крок має на меті отримати дозвіл на переказ капіталу від банку або від керівництва FINEX, розташованого за адресою: la cité financière au 10ème étage. Форми, які потрібно заповнити, збираються та здаються на зберігання у ці структури безкоштовно.
11 згаданих вище кроків займають величезну кількість часу, що є перешкодою для сприяння створенню бізнесу. Розробляється новий інвестиційний кодекс для виправлення цього недосконалості та багатьох інших, щоб дозволити створення бізнесу в більш розумні терміни та покращити ранг Кот-д'Івуару в категорії «Ведення бізнесу». Крім того, структури поставили перед собою завдання підтримати керівників проектів у створенні бізнесу. Це, серед іншого, BNETD, з точки зору допомоги, консультацій та управління проектами інвестиційних проектів, Торгово-промислова палата, Торгово-промислова палата Франції та Кот-д'Івуару, Генеральна конфедерація підприємств Кот д'Івуар (Confédération Générale des Entreprises de Côte d'Ivoire, CGECI), Асоціація сприяння експорту в Кот-д'Івуар (Association pour la promotion des exportations en Côte d'Ivoire, APEX-CI) тощо. Будь-який керівник проекту повинен звертатися до них, щоб скористатися їхнім досвідом.
Для отримання додаткової інформації: [email protected] або http://www.cepici.gouv.ci/
Джерело: https://www.ccifci.org/services/reglementations/creation-dentreprise.html